Co to jest „profesjonalna” strona internetowa?

W czasach, gdy każdy, kto chociaż “liznął” HTMLa oferuje usługi tworzenia “profesjonalnych stron www”, a każda osoba pragnąca zlecić stworzenie strony staje przed dylematem czy wynająć do tego profesjonalną firmę czy zwrócić się z tym do studenta, należy zadać sobie pytanie co właściwie kryje się pod określeniem: profesjonalna strona www. I przede wszystkim: jakie korzyści wynikają z jej posiadania?

Tworzenie stron www ma dziś w swojej ofercie wiele przedsiębiorstw: firmy programistyczne, drukarnie, firmy dekorujące wnętrza, architekci, agencje reklamowe, a nawet tłumacze. Do tego dochodzi cała rzesza studentów informatyki, którzy nierzadko są gotowi pracować za każde pieniądze. Osobie niezorientowanej w tematyce tworzenia stron internetowych niezwykle trudno ocenić, która opcja jest rzeczywiście korzystna i opłacalna. Nie można też kierować się tu ceną, jako wyznacznikiem jakości- nierzadko firmy, które mają bardzo małe doświadczenie i niską jakość usług, mają wyższe ceny niż firmy bardziej doświadczone i profesjonalne.

“Po co mi profesjonalna strona www”?

Bez wątpienia internet jest najefektywniejszym z punktu widzenia kosztów sposobem promowania firmy, jej usług i produktów. Dostęp do internetu ma już ponad połowa Polaków (56%), a 48% deklaruje, że korzysta z internetu przynajmniej raz w tygodniu*. Jest to ogromna rzesza odbiorców i potencjalnych klientów. Z drugiej strony zaistnieć w internecie można relatywnie szybko i tanio. Dostępnych jest też bardzo wiele form promocji swojej oferty- jak serwisy z ogłoszeniami, reklama czy pozycjonowanie. Jednak choć internet stwarza ogromne możliwości, należy też zauważyć, że panuje tu spora konkurencja, internauci niechętnie klikają w banery reklamowe, a w przypadku niektórych branż pozycjonowanie jest niezwykle kosztowne.

Jednak to, czego wiele osób jest zupełnie nie świadomych, to że nowoczesna i profesjonalna strona www, wyposażona w skuteczne narzędzia promocyjne (np. blog z RSS) może przy niewielkim nakładzie pracy i zerowych kosztach osiągnąć bardzo wysokie pozycje w wyszukiwarkach internetowych!

Dlatego właśnie lepiej wybrać profesjonalną usługę: jeśli stronę wykona osoba, która bardzo dobrze zna HTMLa, posiada wiedzę na temat pozycjonowania i sposobu działania wyszukiwarki Google, a także doradzi klientowi jakie działania musi on podjąć, aby z upływem czasu zdobywać coraz wyższe pozycje w Google- wtedy jest szansa, że pieniądze zainwestowane w stworzenie strony www zwrócą się wielokrotnie. W przeciwnym razie, aby strona zdobyła dla firmy nowych klientów na pewno będzie trzeba wydać jeszcze dodatkowe pieniądze na pozycjonowanie i reklamę.

Właściwie jest to błąd, który popełnia większość ludzi- najpierw myśli o stworzeniu strony internetowej (i szuka jak najtańszej usługi), a następnie myśli o pozycjonowaniu. Podczas, gdy tych dwóch rzeczy nie można rozdzielić- firmy zajmujące się pozycjonowaniem liczą sobie dość drogo za tzw. optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, która najczęściej sprowadza się do poprawiania na stronie www wszystkich błędów i niedociągnięć wynikających z tego, że jej autor nie posiadał należytej wiedzy i doświadczenia.

Wniosek jest taki, że lepiej wydać 1tys. zł na profesjonalnie wykonaną stronę www, która szybko zacznie na siebie zarabiać, niż 200 zł na stronę niesolidną, której żaden klient nigdy nie znajdzie w internecie!

Co charakteryzuje profesjonalną stronę www?

Są trzy rzeczy, które charakteryzują profesjonalną stronę internetową: dostępność, użyteczność i przyjazność dla wyszukiwarek.

1. Dostępność (Accessibility)

Termin ten oznacza tworzenie stron i serwisów www w taki sposób, aby mogło z nich korzystać jak największe grono użytkowników. Dwa podstawowe typy przeszkód jakie mogą oni napotkać to: przeszkody wynikające z używanego oprogramowania oraz wynikające z bycia osobą niepełnosprawną.

Pierwszy typ w praktyce oznacza tworzenie kodu HTML, który wyświetla się tak samo czytelnie przy każdej rozdzielczości monitora oraz we wszystkich typach przeglądarek internetowych. Należy pamiętać, że na rynku funkcjonuje obecnie co najmniej 7 typów przeglądarek będących w powszechnym użyciu!

Są to:

W przypadku Internet Explorera (w skrócie IE) każdą jego wersję należy traktować jako oddzielną przeglądarkę. Z jakiegoś powodu firma Microsoft nienawidzi ludzi zarabiających na życie projektowaniem stron www, bo co jakiś czas wypuszcza na rynek kolejną odsłonę swojej przeglądarki, która zawiera dziesiątki błędów sprawiających, że strony nie wyświetlają się tak jak powinny. Każda kolejna wersja zawiera poprawki błędów z poprzedniej wersji i.. dziesiątki nowych. Te wady sprawiają, że każdy webdesigner spędza długie godziny na dopisywaniu kodu, który pozwoli tworzonej stronie wyświetlać się prawidłowo we wszystkich wersjach IE.

Drugi typ przeszkód- niepełnosprawność użytkowników (np. bycie osobą niewidomą lub niezdolność do widzenia niektórych barw) w praktyce oznacza pisanie kodu HTML zgodnie z tzw. standardami dostępności, dzięki czemu z witryny będzie można korzystać przy pomocy specjalnych typów przeglądarek internetowych, np. takich, które czytają „na głos” treść strony.

Dostępność oznacza także przyjazność dla osób starszych, z wadami wzroku i nie radzących sobie z precyzyjną obsługą myszki.

Z pozoru wszystkie te rzeczy wydają się bez znaczenia, ale wystarczy sobie wyobrazić sytuację, w której bardzo atrakcyjny, potencjalny klient używa starej przeglądarki albo nietypowej rozdzielczości lub jest osobą w podeszłym wieku. Strona, która nie spełnia standardów dostępności może popsuć wizerunek firmy w jego oczach i zniechęcić do skorzystania z jej oferty.

2. Użyteczność (Usability)

Użyteczność oznacza przede wszystkim ergonomię korzystania ze strony internetowej. Intuicyjna nawigacja, struktura, która pozwala dotrzeć na dowolną podstronę za pomocą maksymalnie trzech kliknięć oraz używanie nazw podstron i przycisków ogólnie do tego przyjętych i znanych już użytkownikom (np. “Dodaj do koszyka”, “Kontakt”) to tylko niektóre z zasad. Oznacza to też prezentowanie informacji na stronie w sposób klarowny i taki, jaki dla użytkownika będzie najwygodniejszy.

Korzyści z przestrzegania standardów użyteczności chyba nie trzeba wymieniać- oczywistym jest, że jeśli użytkownik będzie odczuwał dyskomfort korzystając ze strony, najpewniej przestanie z niej korzystać. Jeśli strona będzie przejrzysta i komfortowa- z dużym prawdopodobieństwem będzie do niej wracał.

3. Przyjazność dla wyszukiwarek internetowych

Obecnie najpopularniejszą na polskim rynku wyszukiwarką jest Google i pod tą wyszukiwarkę optymalizuje się najczęściej strony www. Tak na prawdę, jeśli strona spełnia standardy dostępności i użyteczności to z dużym prawdopodobieństwem będzie też bardzo przyjazna dla Google. Przyjazność oznacza także: odpowiedni sposób tworzenia treści strony (przy użyciu wybranych słów kluczowych), optymalizację tzw. meta tagów, czyli tytułu strony, jej meta opisu i meta słów kluczowych. Jakość strony bardzo podnosi posiadanie na witrynie bloga z kanałem RSS. Praktycznie niezbędne jest posiadanie mapy strony (w formacie XML) oraz pliku robots.txt. Obie te rzeczy bardzo ułatwiają Google indeksowanie strony i zwiększają szanse osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Jeśli strona internetowa ma rzeczywiście przynieść korzyści firmie, która zleca jej budowę, i ma być inwestycją, a nie wyrzucaniem pieniędzy w błoto, warto się dobrze zastanowić kogo wybrać na wykonawcę. Nawet jeśli ktoś jest utalentowanym grafikiem lub świetnym programistą nie oznacza to jeszcze, że będzie potrafił stworzyć profesjonalną witrynę internetową. A biznesowe okazje i możliwości stracone z powodu błędów i niedociągnięć strony www oraz nadszarpnięty nimi wizerunek mogą być już nie do odrobienia.

* źródło: Onet.pl