Jaką wybrać domenę

Podejmując decyzję o stworzeniu strony internetowej, trzeba dokładnie zastanowić się nad wyborem odpowiedniej domeny. Nie istnieje jedna sprawdzona recepta na wybór najodpowiedniejszej domeny, ale jest kilka punktów, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji.

1. Domena powinna zawierać słowa kluczowe

Użycie w nazwie domeny słów kluczowych znacząco zwiększa szanse na znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Nie jest to gwarancją znalezienia się w pierwszej 10 wyników, ale z pewnością bardzo pomaga. Można się również spodziewać, że wybór domeny zawierającej słowa kluczowe znacząco obniży koszty późniejszej promocji strony w internecie.

W dużym uproszczeniu można podzielić firmy w internecie na takie, które, aby zdobywać klientów muszą działać pod budzącą zaufanie i określone skojarzenia marką oraz na takie, które sprzedają jakąś usługę lub produkt na małą skalę (często na rynku lokalnym) i najważniejsze dla nich jest, aby strona (i domena) regularnie pozyskiwała jak najwięcej klientów.

W pierwszym przypadku domena powinna zawierać przede wszystkim nazwę lub markę firmy, natomiast słów kluczowych albo lepiej nie używać wcale, albo używać ich bardzo ostrożnie.

Wyobraźmy sobie firmę o nazwie Insurex, która oferuje ubezpieczenia wszelkiego rodzaju (AC/OC/NW, majątkowe, emerytalne itd.) w całej Polsce. W tym przypadku domena zdecydowanie musi zawierać nazwę firmy (więc pierwsza opcja to po prostu www.insurex.pl). Jednak załóżmy, że firma nastawia się na sprzedaż ubezpieczeń przede wszystkim przez internet i w związku z tym bardzo ważne jest znalezienie się na jak najwyższej pozycji na słowo “ubezpieczenia” w Google. W tym przypadku wybór domeny www.insurexubezpieczenia.pl może okazać się lepszym rozwiązaniem.

W drugim przypadku, nazwa domeny zdecydowanie powinna zawierać słowa kluczowe. Domena może też zawierać nazwę miasta, na terenie którego firma oferuje swoje usługi.

Wyobraźmy sobie teraz firmę, która oferuje usługi sprzątania biur na terenie Łodzi. Na pewno bardzo kuszące będzie wymyślenie jakiejś chwytliwej nazwy dla firmy i użycie jej jako domeny. Jednak użycie domeny zawierającej słowa kluczowe przyniesie o wiele większe korzyści, a nawet w bardzo krótkim czasie może zapewnić miejsce w pierwszej 10 wyników w Google. Przykładowe domeny, które warto by wziąć pod uwagę to: www.sprzataniebiur.lodz.pl, www.sprzatanie-biur-lodz.pl lub www.sprzataniebiur-lodz.pl.

2. Warto używać myślników (”-”) w nazwie domeny

Kiedy Google natrafia na myślnik w nazwie domeny, traktuje go jako spację. Oznacza to, że oddzielenie słów w domenie myślnikami może przyczynić się do polepszenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. W praktyce Google doskonale rozpoznaje i wyróżnia pojedyncze słowa z nazwy domeny więc nie ma specjalnej różnicy pomiędzy www.sprzatanie-biur.pl i www.sprzataniebiur.pl.

Natomiast użycie myślników bardzo ułatwia ludzkiemu oku przeczytanie domeny i wyodrębnienie poszczególnych słów.

Wyobraźmy sobie jakąś długą domenę, np. www.najlepszeodtwarzaczemp3.pl. Zdecydowanie łatwiej przeczytać to jako: www.najlepsze-odtwarzacze-mp3.pl. Szczególnie trudne do przeczytania dla ludzkiego oka są domeny gdzie jedno słowo kończy się na tę samą literę, na którą zaczyna się słowo następne, np. www.komissamochodowy.pl (forma www.komis-samochodowy.pl jest znacznie bardziej czytelna).

Za to zdecydowanie nie warto używać w domenie podkreślników (”_”). Wiadomo, że Google nie odczytuje ich jako spacji, a dla dla użytkowników są znacznie mniej czytelne niż myślniki.

3. Najlepsze rozszerzenia domen to te najczęściej używane

W polskim internecie funkcjonuje wiele dostępnych rozszerzeń domen- od najpopularniejszych .pl i .com.pl po prawie niszowe jak .prv.pl, .art.pl i domeny regionalne. Zdecydowanie najlepiej wybrać domenę .pl – robi najbardziej profesjonalne wrażenie i z uwagi na jej dużą popularność jest łatwa do zapamiętania dla użytkowników (a więc i klientów).

Rozszerzenie domeny nie ma dużego znaczenia dla pozycjonowania i promocji strony w internecie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy rejestrowana domena ma rozszerzenie międzynarodowe (np. .com, .net, .eu itp.) a strona internetowa została umieszczona na serwerze, który znajduje się w kraju innym niż ten, na który skierowana jest oferta firmy.

Przykładowo, firma Insurex zdecydowała się zakupić domenę www.insurex.eu. Jeśli strona zostanie umieszczona na serwerze znajdującym się w Niemczech, jest bardzo duża szansa, że Google uzna tę stronę za stronę niemiecką, niezależnie od języka, w którym zostały napisane teksty umieszczone na stronie. A więc ta firma decydując się na zakup domeny .eu powinna się upewnić, że strona będzie umieszczona na serwerze w Polsce.

Podsumowanie

Usługi pozycjonowania i promocji stron www są dziś bardzo łatwo dostępne dla wszystkich i w przypadku bardzo konkurencyjnych branż wybór właściwej domeny może być tym czynnikiem, który przesądzi, czy strona osiągnie wysoką pozycję, czy też nie wejdzie do pierwszej 30 wyników w Google i w praktyce nie przyniesie większych korzyści jej właścicielowi.