Profesjonalne strony www – co to dziś oznacza?

Od opublikowania poprzedniego wpisu charakteryzującego cechy profesjonalnej strony www minęły prawie 4 lata. Przez ten czas krajobraz internetu zmienił się nie do poznania. Nowe urządzenia (smartfony i tablety), trendy, technologie- wszystko to składa się na zupełnie nowe potrzeby użytkowników.

Inną rzeczą, która w naszym odczuciu uległa zmianie to poziom wiedzy naszych Klientów. Dziś o wiele częściej niż 4 lata temu zgłaszają się do nas osoby, dla których internet jest codziennym narzędziem pracy, posiadających konta na portalach społecznościowych i dokładnie wiedzących czego im potrzeba. Bardzo cieszy nas ten trend, gdyż oznacza on, że internet na dobre zagościł w naszym życiu i stał się ważnym środkiem komunikacji i działalności zawodowej.

Czym więc powinna się charakteryzować profesjonalna witryna internetowa w roku 2013?

1. Strona responsywna lub z wersją mobilną

W 2012 roku aż 16% polskich internautów korzystało z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu i ta liczba będzie z pewnością szybko rosła. Wraz z rozwojem mobilnych systemów operacyjnych i ewolucją samych urządzeń granica między tradycyjnymi komputerami, a np. tabletami będzie się z czasem zacierała. Oznacza to, że już dziś praktycznie nie da się przewidzieć na jakich urządzeniach i w jakich rozdzielczościach będzie przeglądana nasza strona www.

Z powyższych względów każda strona www powinna być wykonana w technice responsywnej (responsive webdesign) lub posiadać wersję mobilną, aby umożliwić komfortowe przeglądanie w dowolnej rozdzielczości i na ekranach dotykowych.

Zignorowanie użytkowników mobilnych będzie się wiązało z mniejszą ilością odwiedzających i straconymi okazjami biznesowymi.

2. HTML5, CSS3 i semantyczna poprawność

W ostatnim czasie standardem profesjonalnego webdesignu stało się korzystanie z najnowszej, piątej wersji języka HTML. Wprowadzono wiele nowych znaczników i elementów, które poprawiły jakość i czytelność HTMLa. Wiele z tych nowości również bardzo przyspieszyło i ułatwiło proces budowania stron www, pozwalając webdesignerom skoncentrować się na najważniejszych aspektach ich pracy.

Powstanie HTML5 sprawiło również, że kod źródłowy strony stał się bardziej semantyczny. Oznacza, to że sam kod HTML stał się bardziej zrozumiały i czytelny. Wprawdzie ludzie korzystają ze stron internetowych za pośrednictwem przeglądarek (np. Chrome czy Firefox), ale oprócz ludzi strony internetowe czytają również inne programy komputerowe, w szczególności Googleboty, czyli aplikacje przemierzające sieć w celu indeksowania treści, aby potem wyświetlić je w wynikach wyszukiwania Google.

Semantycznie poprawny kod HTML oznacza, że kod źródłowy strony będzie łatwiejszy do zinterpretowania (np. określenia, które elementy strony są najważniejsze, która lista linków to nawigacja itd.). Znacząco może poprawić to pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google. Przyczyni się też do większej dostępności strony, np. dla osób niewidomych. Strona wykonana w ten sposób ma również bardziej modularną strukturę, ułatwiającą późniejsze modyfikacje i rozbudowę strony w przyszłości.

3. Otwarte technologie i systemy CMS

Od co najmniej 4 lat nie wykonaliśmy ani jednej strony internetowej, która nie byłaby wyposażona w system zarządzania treścią (CMS). Tak, na prawdę.

Dzięki takiemu systemowi można łatwo zmieniać i uaktualniać zawartość całej witryny, posiadając jedynie podstawową znajomość obsługi komputera. Duża ilość systemów CMS, która jest obecnie dostępna pozwala dosłownie każdemu znaleźć coś dla siebie. Wiele z tych systemów jest dostępnych za darmo, bardzo dopracowanych i oferują ogromne możliwości. Doradzamy przy wyborze najodpowiedniejszego narzędzia i technologii, dzięki czemu wykonanie strony z CMS jest ofertą dosłownie na każdą kieszeń.

Posiadanie możliwości szybkiego i częstego uaktualniania treści na stronie zasadniczo zmienia charakter obecności firmy w internecie: pozwala osiągnąć wyższe pozycje w Google, polepsza komunikację z klientami i buduje wizerunek firmy. Zapraszamy do przeczytania naszego poprzedniego tekstu o stronach www z systemem zarządzania treścią.

W ostatnim czasie bardzo upowszechniły się otwarte technologie (open source). Niektóre tego typu narzędzia stały się wręcz standardem przy budowaniu stron i sklepów internetowych, np. WordPress i PrestaShop. Technologie open source pozwalają budować bardzo funkcjonalne aplikacje internetowe znacząco obniżając ich koszty. Dają też pewność, że w przyszłości projekty te nadal będą rozwijane i będzie możliwa rozbudowa i aktualizacja strony czy sklepu internetowego.