Tworzenie sklepów internetowych – od czego zacząć?

O perspektywach jakie ma przed sobą branża e-commerce zarówno w Polsce jak i na całym świecie z pewnością nie trzeba nikogo przekonywać. Na pewno jakaś część rynku będzie jeszcze długo należała do portali typu allegro, jednak z czasem użytkownicy internetu w Polsce będą się coraz bardziej przyzwyczajać do robienia zakupów w sieci i coraz chętniej korzystać ze sklepów internetowych, które często oferują wyższy poziom obsługi klienta i lepsze ceny w porównaniu z portalami aukcyjnymi.

Decydując się na stworzenie sklepu internetowego, trzeba podjąć kilka kluczowych decyzji.

1. Oprogramowanie hostowane czy sklep tworzony na zamówienie?

Pierwsza opcja oznacza wykupienie usługi u wyspecjalizowanej firmy na zasadzie „wynajmowania” oprogramowania sklepowego. W takim przypadku najczęściej opłaca się roczny abonament. Zaletą takiego rozwiązania jest niski koszt i łatwość rozpoczęcia działalności. Wadą jest mała elastyczność oprogramowania- brak możliwości rozbudowy czy często nawet stworzenia indywidualnego projektu graficznego dla sklepu.

Druga opcja wiąże się zamówieniem u firmy zajmującej się tworzeniem stron www zaprojektowania i stworzenia sklepu. Jest to bardziej wymagająca opcja- wiąże się z większym kosztem uruchomienia, a także wymaga lepszego przygotowania od zamawiającego (jakie utworzyć moduły, jak zaplanować proces zakupu na stronie itp.).

2. Oprogramowanie „szyte na miarę” czy open-source?

Firmy tworzące sklepy na zamówienie z reguły albo korzystają z popularnych darmowych skryptów typu open-source, albo budują sklepy w oparciu o własne, napisane od zera oprogramowanie. Oparcie sklepu o darmowe oprogramowanie sprawia, że realizacja projektu jest tańsza i szybsza, ale w krótkim okresie czasu mogą dać o sobie znać wady, takie jak niski poziom bezpieczeństwa i niezawodności takiego oprogramowania, czy trudności w rozbudowie sklepu o nowe funkcjonalności i moduły.

Stworzenie sklepu „szytego na miarę” daje dużo wyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodności, a późniejsza rozbudowa sklepu o nowe moduły nie przedstawia żadnych trudności.

3. Wybór płatności internetowych

W Polsce funkcjonuje już kilka solidnych rozwiązań w zakresie płatności on-line. Niekwestionowanymi liderami są Płatności.pl i Dotpay, ale coraz popularniejszy staje się też PayPal. Stosowanie tych rozwiązań wiąże się z prowizjami pobieranymi od każdej transakcji. Wysokość prowizji waha się pomiędzy 2 i 3%.

4. Sposób kalkulacji kosztów przesyłki

Dość częstym rozwiązaniem jest kalkulacja przesyłki w oparciu o wagę/rozmiar zamówionych produktów, jednak np. w Wielkiej Brytanii dość często spotyka się rozwiązanie w postaci stałej opłaty za przesyłkę niezależnie od ilości zamówionych produktów, a powyżej pewnej wartości zamówienia przesyłka jest darmowa.

5. Reklama i sposoby pozyskiwania klientów

Aby sklep zarabiał, musi znaleźć odbiorców. O sposobach ich pozyskiwaniach warto pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem prac nad samym sklepem. Cztery najpopularniejsze sposoby to:

Reklama

Może być to reklama w wyszukiwarkach (jak np. Google Adwords) lub na wybranych stronach czy portalach, których tematyka jest bliska branży, w której będzie działał sklep. Jej ogromną zaletą jest fakt, iż można z niej skorzystać nawet przy bardzo małym budżecie i zapewnić stronie pewną ilość odwiedzin zaraz po jej uruchomieniu.

Pozycjonowanie

Może być to dość kosztowny sposób na wypromowanie sklepu (choć zależy to od branży), jednak jest to jedna z najbardziej efektywnych metod: użytkownicy internetu dużo chętniej klikają na organiczne wyniki wyszukiwania niż na reklamy.

Social media

Promowanie sklepu na serwisach społecznościowych może być bardzo skuteczne i dostępne praktycznie za darmo, ale nie może mieć formy natarczywej reklamy, gdyż użytkownicy tych serwisów bardzo tego nie lubią. Także jeśli sklep czymkolwiek „podpadnie” swoim użytkownikom (np. nieprofesjonalną obsługą klienta), musi liczyć się z bezlitosnymi komentarzami na tych serwisach społecznościowych.

Budowanie społeczności

Oznacza to tworzenie grupy stałych odbiorców, którzy regularnie odwiedzają sklep. Można to osiągnąć tworząc pewną „wartość dodaną” do działania samego sklepu. Może to być np. branżowy blog (świetny dodatek do pozycjonowania) lub chociażby forum, gdzie użytkownicy mogą zasięgnąć opinii eksperta.